مهاجران سیر جنوب

تور چیست؟

تور در لغت به معنای «گشت و سیاحت» است. در اصطلاح صنعت گردشگری، تور به‌عنوان مجموعه‌ای از عناصر سفر شامل اقامت، حمل و نقل، تغذیه، گشت و… تعریف می‌شود که از طرف بنگاه برنامه‌ریز سفر یا تورگردان، برای فرد یا افرادی گروه گردشگران در قالب یک بسته سفر ارائه می‌شود. در چارچوب این مجموعه، فعالیت‌های روزانه گروه، مسیر و برنامه سفر، طراحی و تنظیم می‌شود. بسته سفر به طور متعارف آن، شامل موارد زیر است:

انواع تور (بسته سفر)

انواع تور را از نگاه‌های مختلفی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. از یک منظر، اگر برنامه سفر برای گردشگران طوری تنظیم شود که آن‌ها یک سفر جمعی را در تعامل با یکدیگر تجربه کنند، به این تور، تور گروهی (Group Tour) گفته می‌شود. در چنین شرایطی، گردشگران تنها از خدمات تدارک دیده شده از طرف تورگردان، مثل حمل و نقل هوایی یا هتل، استفاده نمی‌کنند؛ بلکه آن‌ها در طول سفر با همدیگر حرکت کرده، برنامه‌ای به‌نسبت یکسان تجربه می‌کنند و از بودن در کنار یکدیگر در قالب گروهی همراه استفاده می‌کنند.

اگر گروه افراد گردشگر، تنها از خدماتی مانند حمل و نقل هوایی، ترانسفر فرودگاهی و هتل استفاده کنند، بی‌آنکه ارتباط خاصی میان آن‌ها و میان ایشان و نمایندگان تورگردان شکل بگیرد، چنین توری، تور مستقل (Independent Tour) محسوب می شود.

تورهای گروهی می‌توانند مجدد به دو دسته کلی دیگر تقسیم شوند. دسته اول، تور گروهی عمومی (Public Tours) یا تورهای زمانبندی‌شده (Scheduled Tour) و دسته دوم، تورهای از قبل شکل‌گرفته (Pre-formed Tours) یا تور سفارشی (Customized Tours) هستند. در بسته‌های سفر عمومی، گردشگران از پیش با هم آشنا نیستند، اما در پایان تور حس می‌کنند دوستان و آشنایان جدیدی در کنار خود دارند. در تورهای سفارشی، گروهی از گردشگران که علاقه‌مند هستند تا با یکدیگر مقصد یا مقاصد خاصی را با برنامه‌ای معین بازدید کنند، نماینده‌ای را برای خود انتخاب می‌کنند تا بنا به علایق و سلایق گروه، بسته سفری را به تورگردانان سفارش دهد.

حمل و نقل

حمل و نقل در پکیج‌های تور مسافرتی می تواند شامل انواع مختلفی از حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی یا جاده‌ای باشد. بسته به تقاضای مسافران، امکانات محلی و شرایط بسته سفر، گونه‌های مختلفی از اسباب‌های حمل و نقل در بسته پیشنهادی سفر جای می‌گیرند.

گاهی بسته حمل و نقل شامل ترکیبی از انواع وسایل حمل و نقل است. مثلا در تورهای کروز که از مبدا آمریکا برای اروپا تدارک دیده می‌شود، مسافر از آمریکا تا بندری اروپایی، مثلا آمستردام، را با هواپیما سفر می‌کند و در حوزه دریای بالتیک با کشتی سفر خود را ادامه می‌دهد.

اسباب حمل و نقل در بسته‌های سفر می‌تواند بسته به نوع برنامه و سفری که گردشگران درخواست کرده‌اند تا انواع غیرمتعارف مانند طی مسیر با شتر، دوچرخه و موارد دیگر را شامل شود.

اقامت

اقامت در پکیج‌های سفر شامل اسکان گردشگران در انواع تاسیسات اقامتی مانند هتل، متل، زائرسرا، مهمان‌پذیر، استراحتگاه، کشتی‌های مسافربری، کمپ‌ها، اردوگاه‌ها و حتی خوابگاه‌های دانشجویی است.

گشت

گشت شامل ارائه خدمات بازدید از مجموعه‌ی جاذبه‌های گردشگری مقصد و کسب اطلاع در مورد آن‌ها است. این جاذبه‌ها می‌توانند فرهنگی-تاریخی، قومی، طبیعی یا حتی رویدادی خاص باشند. این خدمات با تامین سرویس حمل و نقل در مقصد، به‌کارگماری راهنمای حرفه‌ای برای تور و اجرای برنامه بازدیدهای تور از طرف آژانس مسافرتی عرضه‌کننده آن در محل است.